Effektivisera din e-postmarknadsföring

Många förknippar e-postmarknadsföring med att skicka nyhetsbrev, men e-post är en kanal som går bra att använda för en mängd olika syften och typer av kommunikation. Kampanjer, kundundersökningar, information eller nyhetsbrev är bara några exempel. Här får du en snabb beskrivning av vad e-postmarknadsföring är, vilka fördelar som finns med kanalen och lite tips på vad du kan tänka på som e-postmarknadsförare.

Vad är e-postmarknadsföring?

E-postmarknadsföring är adresserad reklam som skickas via e-post. Vanligtvis är den html-formaterad. Elektronisk direktreklam och e-marknadsföring är andra begrepp som också används för att beskriva den här marknadsföringskanalen. Kampanjer, nyhetsbrev, inbjudningar, löpande information och digitala enkäter är vanliga funktioner där e-postmarknadsföring används.

Fördelar med e-post som marknadsföringskanal

Med e-post når du många mottagare snabbt, samtidigt som det är en väldigt kostnadseffektiv kanal. En annan fördel är att du snabbt kan mäta hur ditt utskick har tagits emot genom att du i statistiken kan se direkt vilka som har öppnat ditt email och vilka som klickat på något i det. Du kan enkelt planera och förbereda dina kampanjer i god tid och sedan schemalägga ditt nyhetsbrev eller ditt utskick till en bestämd tid och dag i framtiden. På så sätt behöver du inte vara på plats och trycka på skicka-knappen just den dagen som utskicket går ut, något som många uppskattar.

Jämfört med traditionell direktmarknadsföring som skickas via brev kan du få ner dina kostnader markant. Idag är det många kunder som föredrar att ta emot kommunikation via e-post, istället för att det samlas i en hög på hallmattan. Varför inte göra som flera av våra kunder och kombinera de två kanalerna? På så sätt kan de som vill ha e-post få det och de som vill ha sin reklam med posten kan få det.

Att tänka på när du skickar e-post och nyhetsbrev

Viktigt att tänka på som e-postmarknadsförare är att endast skicka e-post som är önskad hos mottagaren. Skicka därför hellre e-post med hög relevans till noggrant utvalda personer, än att skicka till en stor grupp där kanske bara en liten del är intresserad. På så sätt får du det allra bästa resultatet av dina kampanjer och dina mottagare förblir nöjda och glada.

När det kommer till regler för e-post i Sverige är det främst Personuppgiftslagen (PuL) och Marknadsföringslagen (MFL) som gäller. Branschorganisationen Swedma har också mycket bra information inom området, det kan du läsa mer om här.

Att skicka oönskad e-post (sk spam) till privatpersoner är olagligt i Sverige.

Vill du läsa mer om e-postmarknadsföring?

I vårt artikelarkiv får du många tips. Ta mig till artikelarkivet Tips & Trix.



Nyfiken på att se hur ett e-postverktyg ser ut? Testa gärna genom att skapa ett testkonto. Det är helt kostnadsfritt och du är i gång så fort du klickat på länken i bekräftelsemailet. Ja! Jag vill skapa ett testkonto.